Monday, July 11, 2011

Oor bleeksiele en besonderse prestasies

Jare gelede was dit die “Revenge of the Nerds.” In die rolprentteater kon die sogenaamde bleeksiele die populêre kinders terugkry. Eers was dit in die rolprente, en daarna het mense soos Bill Gates in die ware lewe gewys dat ons dikwels skynsukses op die skoolbanke het. Om die les finaal vas te lê het Malcolm Gladwell se boek Outliers gewys dat om ‘n meester op jou terrein te word omtrent tien jaar se harde werk verg. Gladwell het voorts gewys dat daar baie faktore is wat meebring dat sommige mense soms ‘n onregverdige voorsprong in die lewe kry. Tog, die een ding wat jou ‘n voorsprong kan gee is passie vir dit wat jy doen.
Dit was terwyl ons na die tweede film in die “Diary of a Wimpy Kid” gaan kyk het, dat ek begin wonder het oor die eienaardige aard van kinderjare. Vir elkeen van ons wag daar mos in hierdie tyd drake en feëtjies. My suster reken dat haar graad 1 onderwyseres haar hele laerskoolloopbaan verwoes het. Dit sluit nogal nou aan by ‘n kollega se opmerking dat graad 1 onderwyseresse die belangrikste mense in jou skoolloopbaan is. Vir my was kartonwerk en houtwerk die klaskamer van vrees. My handvaardigheid was net eenvoudig nie op standaard nie, en ek sal nooit vergeet dat ons buurseun, Werner Cronje, op Hoërskool eendag my kromgetimmerde houtwerktappe probeer regruk het voordat ek verseker vermoor sou word nie.
Ons leef in ‘n tyd waarin al meer mense besef dat mens op jou sterkpunte moet fokus ten einde sukses in die lewe te bereik. Dankie tog daarvoor! Tog, hier is waar dit moeilik raak. Jy sien, ons het talente en belangstellings – en ons moet hierdie twee probeer belyn. Dikwels stel mens in iets belang omdat iemand deur suiwer entoesiasme jou belangstelling prikkel, maar dikwels is daar ook die teenoorgestelde: Wanneer jy ‘n bepaalde talent het, en êrens langs die pad smoor iemand jou belangstelling in die veld van jou talent. So kan ‘n lustelose onderwyser op ‘n bepaalde vakgebied ‘n leerder lewenslank afsit van ‘n vakgebied waar die leerder se eintlike talent lê. Aan die anderkant kan ‘n passievolle onderwyser jou laat belangstel in iets waarin jy nie werklik talentvol is nie. Dit hoef natuurlik nie ‘n onderwyser te wees nie, dit kan ‘n oom, tante, vriend of vriendin ook wees.
Ek kry al meer te doen met mense wat onseker is oor hulle roeping, hulle passie en hulle talente. Jy sien, in ons kinderjare is ons talente en belangstellings nog suiwer en eie aan ons. Soos ons ouer word, raak ons egter al meer deur tv, onderrig en opinies “verwar” oor wat werklike sukses is, en wat die ideale is wat ons eintlik moet nastreef. Die wêreld het verwarrende prentjies van sukses, en tussen alles deur is dit seker ons almal se plig om ons eie talente, passie en sterkpunte te vind, te bou en uit te leef.
Dis eintlik maklik.
Al lyk ons soms soos Wimpy Kids is ons almal geroepe om Outliers te wees. Ons moet net verstaan dat dit wat vir die wêreld dalk eiendaardig lyk dalk iemand is wat ‘n roeping uitleef.
En ons almal het die reg om te doen waarvoor ons geskape is.
Eerder as om skape te wees wat doen wat almal dink ons moet doen.